ABOUT US

Selam Festival har alltid handlat om att öppna upp Stockholm. Öppna upp dess scener, öppna öron, öppna gränser mellan genrer, öppna staden för nya möten. Det genom att visa staden från sin bästa sida – en välkomnande sida, en stad för alla. Att med små medel och enorma kulturella uttryck bidra till en stad där allt vi älskar ryms. I år vågar vi tro att vi lyckats bättre än något tidigare år, programmet är tätare, pekar på allt som kan göra platsen vi bor på till en världsstad genom att få musik från alla världens hörn att rymmas i den. 

Konkret innebär det att vi vill ge plats åt de bombastiskt stora och de små och intima musikaliska ögonblicken. Ett exempel på det förra är Kumbia Boruka, kanske de största ambassadörerna för cumbia världen över i vår tid. Det Hernan Cortés ledda åttamannabandet har med sin bas i Mexiko integrerat influenser från argentinsk cumbia villera och chilensk cumbia såväl som chicha från Peru och psykedeliska gitarrer för att ha turnerat världen runt det senaste årtiondet med ett sound som inte går att finna någon annanstans live idag. Ifall någon på något vis tagit miste på huruvida det är dansmusik på dagordningen kommer Stockholmshjältarna och latinpunkarna Falakumbe kvällen till ära för att värma upp Nalen. 


Selam Festival vore inte den festival den ska vara om vi inte framhävde det nyss upptäckta – i år är det Esther Kirabo och sensationen MASAKA Trio, stjärnskottet som ägnade tiden i pandemirestriktioner åt att slipa en repertoar med en själfull jazz som Sverige är svältfött på. Samt de i Selamsammanhang klassiska, nu albumaktuella, Amadou & Mariam: legendarer med en säregen och gränslöst nyfiken blandning av traditionell musik från Mali, rock, instrumentation från Egypten, Indien och Syrien, blås från Kuba. 

Selam Festival vore inte heller någonting utan Sverigedebuter – vår mission är inte bara att presentera musik som inte regerar i etern och på topplistorna, utan även att se till såväl stjärnskott som veteraner som aldrig förr tagit plats på scen i Svea rike hamnar i centrum. I år tar vi togolesiska ikonen Roger Damawuzan till Fasching för första gången. Lomés James Brown, en av Afrikas mest inflytelserika funkartister, har omdefinierat musiklandskapet i Togo flera gånger om och var förgrundsgestalt när hip hop- och electro exploderade i Västafrika.

Selam har sin bas i Stockholm – och i Afrika, framför allt i Etiopien. Till årets festival har vi den stora äran att få presentera Sosena Gebre Eyesus. Gebre Eyesus spelar det mytomspunna Begena, eller Kung Davids harpa som instrumentet också kallats. Konserten med Gebre Eyesus blir festivalens minsta eller mest exklusiva om man så vill: för första gången samarbetar vi med Rönnells Antikvariat kring en spelning. Det känns passande att en av de institutioner som gjort mest för att hålla gammal kultur levande och sprida nya verk är den vi samarbetar med för vad som ser ut att bli den mest intima spelning vi någonsin arrangerat inom ramen för festivalen. 

Vi är även tacksamma över samarbetet med några av landets finaste arenor för musik överhuvudtaget – utöver Nalen även Konserthuset och Fasching. Samt nytt för i år, Hosoi, Rönnells Antikvariat samt ett DJ-gästspel på Riche Fenix. Att såväl ta musik som historiskt varit marginaliserad i Sverige, samt bjuda publik som inte varit bortskämd med sammanhang i offentligheten, till arenor som erbjuder förstklassigt ljud, scenteknik och yrkesskicklighet är en förmån. 

 

Välkommen på fest Stockholm, världen är din!

Scroll to Top